kannattavin_kasvi_1_720
Videojuttu

Kesän kannattavin kasvi 2020? Syysviljat, Hankkijan Juha Salopelto vastaa

Syysviljoista saatiin tuplasato kevätviljoihin verrattuna, Juha Salopelto vastaa otsikon kysymykseen. Se ratkaisee kannattavuuden.

Julkaisemme neljän jutun sarjan, jossa haastatellaan eri firmojen asiantuntijoita. Kaikille esitettiin sama kysymys: mikä oli viime kesän kannattavin kasvi?

Kysymykseen ei tietenkään ole olemassa absoluuttisesti oikeaa vastausta. Riippuu monesta asiasta, sadekuuroista lähtien.

Itse asiassa ajatus olikin haarukoida tekijöitä kannattavan viljelyn takaa. Mikä vaikutti satoon eniten, mitä viime kesästä voi oppia?

Ensimmäisessä osassa haastateltavana on Hankkijan tutkimuspäällikkö Juha Salopelto. Hän nostaa esiin syysviljat. Ne tuottivat Hankkijan eri puolilla maata sijaitsevilla koeruuduilla satoa kymppitonnin molemmin puolin. Kevätviljoilla sato jäi puoleen siitä. Kaikkiaan Hankkijalla oli viime kesänä noin 4 000 koeruutua.

Salopelto sanoo, että Hankkijalla panostetaan nyt Kasvuohjelmissa muutenkin syyskasveihin. Perinteisten rukiin ja syysvehnän rinnalla syysohra nostaa päätään. Syysöljykasveilla joku teki viime kesänä hyvän tilin.

”Tärkeää on tuumata niitä asioita, millä syyskasvit saadaan talven yli. Sehän se ratkaisee.”

Huomenna kysymykseen vastaa ProAgrian Sari Peltonen.

Tästä pääset juttusarjan seuraavaan osaan, jossa ääneen pääsee ProAgrian Sari Peltonen.

Teksti, kuva ja video: Saara Liespuu

JOKO LUIT NÄMÄ?

Lisää artikkeleita
Yleistä
AGRImedia

Käytämme sivustollamme evästeitä.

Välttämättömät evästeet ovat sivuston ja sen toiminnan kannalta välttämättömiä.

Analytiikkaan liittyvät evästeet mahdollistavat sivuston käytön tilastoinnin ja seurannan, ja tarjoavat sivuston jatkokehittämiselle tarpeellista informaatiota, mutta eivät ole sivuston ja sen toimintojen kannalta välttämättömiä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat agrimedia.fi -palvelun toiminnan kannalta olennaisia ja ilman niitä palvelu ei toimi.

Välttämättömiä evästeitä käytetään palvelun maksumuurin toteuttamiseen.

Analytiikka ja mainonnan personointi

Käytämme palvelun kehittämiseen ja mittaamiseen Google Analyticsia. Tietoja ei voida yhdistää yksittäiseen käyttäjään.