IMG_3866

Rehux uskaltaa ottaa vastuun asiakastilojen ruokinnasta

Liedon Tarvasjoella toimivan Rehuxin pihamaalla on viime aikoina tapahtunut paljon, ja lisää tapahtuu. Kotimaisuuteen ja paikallisuuteen uskovan yrityksen toiminta on vahvassa kasvussa.

”Viljan vastaanoton joustavuutta on parannettu rakentamalla kesän aikana kolme 600 kuution viljasiiloa. Valmiiden rehujen varastoinnin ja lastauksen kapasiteetti on kasvanut 14 uuden lastaussiilon myötä ja toisen ajoneuvovaa’an rakennustyöt ovat juuri käynnistyneet”, Rehuxin toimitusjohtaja Thomas Fagerholm kertoo.

Uusiin siiloihin mahtuu noin 350 hehtaarin viljat.

Kotimaista ja paikallista

Rehutehtaan toiminta on alkanut 1960-luvulla Tarvasrehun nimellä ja viherjauhon valmistuksella. Vuosien saatossa tehdas on monipuolistunut ja laajentunut täyden palvelun rehutaloksi. Nyt Rehux valmistaa, myy ja välittää rehuja, suunnittelee ja optimoi kotieläinten ruokintaa sekä ostaa viljaa. Suurin osa raaka-aineena käytettävästä viljasta tulee lähialueen viljelijöiltä.

”Pidämme kotimaisuutta tärkeänä arvona ja haluamme käyttää kaikessa toiminnassamme mahdollisimman pitkälle paikallisia ja kotimaisia tuotteita, olipa sitten kyse kone- ja laitehankinnoista tai raaka-aineista”, Fagerholm sanoo.

Viljakaupan tekeminen Rehuxin kanssa on helppoa. Hinnat ja laatukriteerit ovat yrityksen kotisivuilla kaikkien nähtävillä, ja toimitusajan saa järjestettyä yhdellä puhelinsoitolla.

Viljan vastaanotto toimii viikon jokaisena päivänä ympäri vuoden, myös ilta-aikaan ja viikonloppuisin.

”Meille voi myydä joko suoraan tai toivomansa keskusliikkeen kautta. Kun viljan myy lähelle, säästää rahtikuluissa. Sen . voi tuoda myös itse ja pienetkin erät ovat tervetulleita. Haluamme, että toimintamme on kaikilta osin avointa ja joustavaa, siksi myös viljakauppa on avointa.”

Sika- ja kanarehujen myyntiä, tuotekehitystä ja ruokinnan optimointia hoitava Terhi Hemmilä kertoo, että suurin osa valmistettavista rehuista menee sika- ja siipikarjatiloille, siipikarjapuolella erityisesti muniville kanoille.

”Nautakarjatiloille toimitamme kivennäisiä ja esimerkiksi Valion Valma-kivennäiset valmistetaan meillä”, kivennäisten asiantuntija Kaisa Reunasalo kertoo.

”Nämä kivennäiset odottavat kuljetusta asiakastiloille”, Kaisa Reunasalo ja Thomas Fagerholm kertovat säkkitavarana lähtevien tuotteiden varastossa.

Ruokinnan suunnittelua asiakkaan ehdoilla

”Sloganin mukaisesti Rehuxin tavoitteena on, että asiakkaat onnistuvat ruokinnassa”, kertoo Terhi Hemmilä.

Tuhansia rehureseptejä suunnitellut asiantuntija suunnittelee ja optimoi eläinten ruokinnan WinOpti-ohjelmalla ja muutaman napin painalluksella suunniteltu resepti siirtyy tuotantoon.

Osa rehutehtaan tuotteista on standardituotteita, ja valmiita rehureseptejä on tuhansia. Rehuissa käytettäviä raaka-ainekomponentteja on yli 100.

Pienimmät raaka-ainemäärät saattavat olla 100 gramman luokkaa ja ne punnitaan rehuseokseen yksitellen. Tuotantoprosessin jokainen vaihe tallentuu tietojärjestelmään ja on aukottomasti jäljitettävissä.

”Asiakas valitsee ja me toteutamme. Emme etsi tuotteelle asiakasta, vaan asiakkaalle tuotteen”, Fagerholm kertoo yrityksen toimintalogiikasta.

Tämä edellyttää huippuosaamista ja rohkeutta ottaa vastuun asiakastilojen ruokinnasta.

”Meillä on tällä hetkellä töissä yli sata vuotta rehualan kokemusta”, Hemmilä ja Fagerholm laskevat omia ja kollegoidensa työvuosia.

”Suurin osa asiakkaistamme on Länsi-Suomesta Pohjanmaalle ulottuvalla alueella, mutta kaukaisin asiakastilamme on Kuhmossa”, Terhi Hemmilä kertoo.

Rehuxin arvona on avoin rehellisyys. Yrityksen arvomaailma on tiivistetty kolmeen sanaan: eloisa – iloisa – kotoisa. Eloisa tarkoittaa asiakkaiden toiveita ja tarpeita seuraavaa aktiivista ja energistä otetta kaikessa toiminnassa. Iloisa viestittää siitä hyvästä hengestä, jolla työntekijät ja asiakkaat kohtaavat toisensa. Kotoisa kuvaa työyhteisön välitöntä ilmapiiriä ja toimintatapaa suhteessa asiakkaisiin.

”Me emme halua mennä verkkokauppaan tai sähköisiin portaaleihin, vaan kontaktoimme jokaisen asiakkaan. Jos asiakas soittaa tilauksensa meille, voimme samalla kysyä miten menee. Se, että panostamme kontaktiin, opettaa meitä ja asiakasta, se parantaa tiedonkulkua puolin ja toisin. Haluamme kuulla heti palautetta, koska meillä on kyky reagoida heti”, Fagerholm sanoo.

Eteenpäin menemisen meininki

Yrityksen kolme suurinta omistajaa ovat Biofarm Oy, Biokasvu Oy ja Kyrön Sähkö Oy, pienemmillä osuuksilla omistajina on useita alueen maatalousyrittäjiä.

”Olen sanonut, että kun yhtiön hallituksella on kokous, niin yleisin ajoneuvo parkkipaikalla on Valtra – se kertoo omistajakunnasta”, Fagerholm sanoo.

Yksi omistajista on koskelainen kananmunantuottaja Kari Lammi, joka toi viljanäytteen analysoitavaksi oikean rehuseoksen määrittämistä varten.

”Kyllä yrityksellä eteenpäin menemisen meininki on”, Lammi sanoo omistajan näkökulmasta.

Kananmunantuottajana Lammi on kohdannut myös vaikean viljatilanteen.

”Rehukustannukset ovat nyt pilvissä, eikä yksittäiset toimijat voi isoille hintavirroille mitään.”

Kustannusten nousun takia kananmunantuottajat eivät kuitenkaan voi tehdä nopeita muutoksia tuotantoonsa. ”Kanapuolella ei voi pitää yhtäkkiä taukoa, koska poikaset on tilattu jo puoli vuotta etukäteen.”

Teksti ja kuvat: Anu Jumppanen

Vastaa

JOKO LUIT NÄMÄ?

Lisää artikkeleita