Pääkirjoitus

Kasvu ja tulos uusin keinoin

Onko maatalousyrittäminen bisnestä? Ei, sanoi eräs yrittäjä, kaikesta työstä ei voi laskea itselleen palkkaa. On, vastasi toinen, rahan takia tätä tehdään.

Kauas taakse on jäänyt aika, kun puhuttiin pienistä perheviljelmistä ja elämäntavasta. Nykypäivän maatalousyrittäjä on nimenomaan yrittäjä.

Nykyinen maatalous ei sekään ole normitilanne, koska pysyvää on vain muutos. Se on vääjäämätöntä.

Maailma menee eteenpäin myös viestinnässä. Yhä useampi lukee lehtensä verkossa. Siihen myös me uskomme. Siksi AGRImedia ilmestyy vain verkossa.

Keskimääräiset kannattavuusluvut suomalaisesta maataloudesta eivät anna aihetta juhlaan. Keskimääräisyyksistä huolimatta kaikilla ei mene huonosti. Löytyy niitä, jotka saavat huippusatoja, tuottavat maitolitran todella kannattavasti pienellä rehukustannuksella tai osaavat markkinoida jatkojalosteensa hyvään hintaan. Menestyviä yrittäjiä.

Mitä he tekevät paremmin kuin muut? Miksi he näkevät tulevaisuuden valoisana, löytävät vaihtoehtoja ja myös tarttuvat niihin? Miksi heidän kannattaa viljellä, tuottaa sianlihaa tai kasvattaa metsää? Miten he ovat karistaneet keskiarvon kannoiltaan ja siirtyneet huippuporukkaan?

Siitä me otamme selvää. AGRImedia ei tyydy keskiarvoon, vaan kaivaa esiin niitä asioita, joiden avulla löytyy ahaa-elämyksiä. Miten kasvaa yrityksenä, miten tehdä kovaa tulosta muuttuvassa toimintaympäristössä?

Markkinoilla ei itku auta. Siksi haluamme myös kertoa, miten nauttia yrittämisestä, miten nauttia elämästä.

Lämpimästi tervetuloa AGRImedian lukijaksi!

Teksti: Saara Liespuu

JOKO LUIT NÄMÄ?

Lisää artikkeleita